Blijf op de hoogte van nieuwe tips en blogs

3 gouden tips bij hooggevoeligheid

Waarom deze drie gouden tips?

Omdat ik zoveel kinderen en volwassenen zie worstelen met hooggevoeligheid. Die hooggevoeligheid ervaren als iets waar je alleen maar last van hebt. Als iets waardoor je zo ontzettend snel moe bent. En je ineens verdrietig voelt zonder dat je weet waarom.

Hooggevoeligheid zit je vaak in de weg

Je voelt zoveel om je heen, raakt snel overprikkeld en weet soms niet goed wat van jou is en wat van een ander.

Je vindt het vaak lastig dat je zo snel van slag bent. En zowel jij als je omgeving vind je al snel een aansteller of overgevoelig.

Je zou soms het liefste net zo ‘gewoon’ willen zijn als ieder ander. En niet compleet van slag door de indrukken in en om je heen.

Maar hoe lang houd je dat (nog) vol? Meedoen met de rest? Je kan rennen en draven tot je struikelt en valt. Je kan weer opstaan en verder gaan tot je nog een keer valt. Waarschijnlijk houdt je dit ook nog wel een tijdje vol.

Hooggevoelige mensen zijn gewend om over hun grenzen te gaan. Vaak omdat ze niet eens weten waar hun grenzen liggen.

Maar is dit echt nodig? Ieder avond doodmoe naar bed en de volgende ochtend opnieuw? Jezelf steeds weer van de grond rapen voor nog zo’n dag.

De kans is groot dat er een moment komt dat je niet meer weet hoe je verder moet.

Hooggevoeligheid is meer dan alleen een last

En daarom deze drie gouden tips. Omdat ik hoop dat je jezelf en jouw hooggevoeligheid serieus neemt. Dat je hooggevoeligheid anders kan ervaren dan alleen een last. Dat hooggevoeligheid eigenlijk een prachtige eigenschap is.

Een eigenschap waar je ook profijt van kan hebben, waar je jezelf mee kan onderscheiden en jezelf krachtig kan neerzetten in deze maatschappij.

Drie drie gouden tips om te leren omgaan met hooggevoeligheid. Zodat je weer lekker in je vel zit. Je weer ervaart hoe fijn het is om in je eigen lijf te zitten, zonder last te hebben van alles om je heen.

Zodat je voelt wat jij voelt en ervoor kan kiezen de gevoelens van een ander buiten te sluiten. Zodat je je energiek voelt door de dag heen.

Zodat hooggevoeligheid een karaktereigenschap wordt waar je blij mee bent en het kan zien als een waardevolle aanvulling van wie je bent.

Gouden Tip 1: Gronden, aarden…oftewel met 2 benen op de grond staan!

Eén ding is heel belangrijk als je hooggevoelig ben en dat is met twee benen op de grond staan. Op internet en in boeken wordt dit ook wel ‘aarden’ of ‘gronden’ genoemd. Het is eigenlijk heel simpel, maar blijkt toch het moeilijkste wat er is.

Vaak zit je alleen maar in je hoofd. Denken, piekeren, en dat de hele dag door. Je vergeet dat je ondertussen rondloopt op twee benen, met VOETEN op de grond. Je hebt gewoon nog een heel lijf!

Doordat je zoveel in je hoofd zit en ook nog eens hooggevoelig bent vergeet je te voelen hoe Jij je nu eigenlijk voelt. Vergeet je bewust aanwezig te zijn in je eigen lijf.

Aarden? Klinkt mij te zweverig!

Welnee, niks zweverigs aan. Juist niet! Het is de bedoeling dat je met twee benen op de grond staat zodat je de dag beter aan kan, weet wat je doet en af en toe wat meer kan ontspannen.

Met zweven worden de boodschappen niet gedaan en de notulen niet geschreven. Met twee benen op de grond staan gaat dat een stuk beter ;-).

Korte en simpele oefening:

Sta stil of ga zitten en haal drie keer diep adem. Voel je voeten op de grond staan, echt op de grond staan. Dus niet DENKEN: ‘oh ja mijn voeten staan op de grond’ en vervolgens doorgaan met wat je aan het doen was.

Probeer juist echt te VOELEN dat ze op de grond staan en dat ze contact maken met de grond. Je tenen bijvoorbeeld even bewegen kan hierbij helpen.

Merk vervolgens op hoe je staat of zit en hoe dat voelt. Haal nog eens diep adem en weest even stil. Tien seconden, dertig seconden of zelfs een minuut.

Geen tijd voor? Wel als je dit aan het doen bent:

  • Op het moment dat je wakker wordt en je voeten raken de grond.
  • Wanneer je onder de douche staat of je tanden poetst.
  • Wanneer je een broodje/salade aan het eten bent (achter de computer).
  • Wanneer je bij het voetbalveld staat en je kind/man/vriend(in) aanmoedigt.
  • Wanneer je aan het koken bent en iets hakt/snijdt/roert.
  • Wanneer je op het schoolplein staat te wachten.

Doe deze oefening een paar keer per dag. Het helpt je om de aandacht even bij jezelf te brengen en met twee voeten op de grond te staan.

BONUS TIP: Je voeten masseren is ook een goede manier om te aarden. Ook leuk om samen met je (hooggevoelige) kind(eren) te doen!

BONUS TIP: In het blogartikel over aarden en hooggevoeligheid heb ik nog twee andere oefeningen beschreven die je kan doen!

Gouden tip 2: Beschermen

Een veel gehoorde klacht van hooggevoelige mensen is dat ze ineens moe of verdrietig zijn zonder dat ze weten waarom. Daar kunnen verschillende redenen voor zijn:

  • Als hooggevoelige mens heb je ‘antennes’ die als voelsprieten de hele dag aftasten wat er in de lucht hangt. Een hooggevoelig mens pikt snel signalen en sferen op, vaak niet bewust.
  • Als hooggevoelig mens ben je vaak de verbinding met jezelf kwijt geraakt (om allerlei redenen, waardoor je moeite hebt om te voelen wat van jou is en wat van een ander.
  • Een van de grootste uitdagingen als hooggevoelig men is om emoties van anderen die jij hebt opgepikt te herkennen en vervolgens los te laten. Jezelf goed beschermen, iedere keer weer, is daarom heel belangrijk.

Korte en simpele oefening:

Om jezelf te beschermen kan je eenvoudig jezelf in een wit op gouden ei visualiseren. Het klinkt simpel en het is simpel. Visualiseer jezelf in een wit of gouden en doe dit heel bewust.

Heb je na een tijdje het gevoel dat je toch weer gevoelens van anderen overneemt, doe de oefening dan opnieuw.

Het gaat erom dat je steeds bewuster wordt van je eigen gevoelens en die van de ander. Dus voeten op de grond, doorademen en af en toe een ei visualiseren.

BONUS TIP: Om te voorkomen dat je (teveel) energie van anderen overneemt kan je het volgende doen.

Als je in gesprek bent met iemand, plaats die ander dan (denkbeeldig) in één lus van een lemniscaat (dit is ook wel het cijfer acht op zijn kant gelegd) en jezelf in de andere lus. Zo ben je wel verbonden maar houd je afstand.

Gouden tip 3: Reinigen

Zoals ik eerder schreef is één van de grootste uitdagingen als hooggevoelig mens om, emoties van anderen (en sferen) die jij oppikt, te herkennen en vervolgens los te laten. Niet alleen beschermen is daarom belangrijk maar ook reinigen!

Want doordat je al die emoties en sferen oppikt raak je doodmoe en krijg je vage spanningsklachten. Zoals hoofdpijn, buikpijn of een opgeblazen buik, en gespannen schouders en/of nek.

Soms voel je je ook letterlijk vies en wil je graag zo snel mogelijk douchen om dit gevoel kwijt te raken!

Hoe reinig ik mijzelf? Een aantal gouden tips op een rij

TIP: Flink (buiten) stampen met de voeten op de grond. Door te stampen op de grond vloeien de energieën af, de grond in. Ben jij ze kwijt. Je voeten vegen op de mat werkt ook goed!

TIP: Andere kleding aantrekken na een dag werk of na een bezoek waar je moe van bent geworden.

TIP: Douchen is een fijne manier om je te ontdoen van andere energieën.

TIP: Je ogen even dichtdoen en je voorstellen dat je onder een douche staat. Je voorstellen dat het water alle rotzooi en energieën meeneemt, zo het doucheputje in. Dus doen alsof, en dat kan bijvoorbeeld prima als je ergens even op de wc zit.


Meer tips voor het omgaan met hooggevoeligheid

Deze drie gouden tips geven je een eerste handvat om beter om te gaan met hooggevoeligheid. Heb je zelf nog tips die helpen bij het omgaan met hooggevoeligheid? Laat het hieronder in een reactie weten!

Ben je nou benieuwd naar wat je nog meer kan doen? Bijvoorbeeld hoe je minder kan piekeren? Lees dan eens de blog met tips voor het afleren van piekeren. 

Heb je na het lezen van dit artikel of een ander artikel nog vragen? Neem dan vrijblijvend contact met me op. Ik hoor graag wat ik voor je kan betekenen. Eerst nog wat meer informatie over mij of mijn aanbod? Dat kan natuurlijk ook!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *