Blijf op de hoogte van nieuwe tips en blogs

Aarden, oftewel met twee benen op de grond staan.

Vaak loop je de hele dag als een kip zonder kop rond. Je hebt je afspraken, doet je boodschappen, haalt de kinderen van school, maakt het eten en plakt tussendoor nog een pleister en ruimt de vaatwasser uit. Bijna alles gaat gedachteloos en als je ’s avonds in bed ligt ben je moe en wil je nog maar een ding: slapen!

Je doet je ogen dicht en ……alles gaat gewoon door!  Je maakt lijstjes met wat je nog moet doen en denkt aan wat je vandaag vergeten bent. Je denkt terug aan die venijnige opmerking van je collega. Je voelt je opnieuw gekwetst en wordt boos. Ondertussen lig je gewoon in je bed, is het buiten donker en ligt je partner rustig te snurken zonder ergens last van te hebben.

Bijzonder hè, hoe dat werkt?! Een hele dag beleef je opnieuw alsof het op dat moment plaatsvindt. Je lichaam reageert direct op je gedachten, je wordt wat onrustig, misschien zweet je wat meer en vervolgens lig je opgefokt in je bed. Je beleeft van alles in je lijf en hoofd. Je bent overal behalve in bed in de slaapkamer.

Het is ook niet makkelijk in het begin. Gewoon in je bed liggen en meer niet. Of gewoon boodschappen doen en meer niet. Of gewoon de vaatwasser leeg ruimen en meer niet.

Aanwezig zijn met zowel je lijf als hoofd, op dezelfde plek op hetzelfde moment. En toch kan het, door middel van ‘aarden’, oftewel gewoon met twee benen op de grond staan. Bewust even voelen waar je bent en wat je doet. Niet alleen in dat hoofd maar juist even realiseren dat je op de grond staat…. Nu…. Hier…. op Deze plek.

Waarom zou ik dat doen?

Rust, gewoon simpelweg omdat je even rust wilt. Twee minuten rust op een hele dag van stressen, jagen en rennen. Even stilstaan en voelen waar je nu bent en wat je nu voelt. Het geeft even rust, vooral op een dag wanneer je juist naar rust verlangt. Kortom, een kleine mini-break!

Hoe doe ik dat, ‘aarden’?

Stil staan, letterlijk even stil staan, en dan een keer goed ademhalen vanuit je buik. Voel jezelf op de grond staan, voel je voeten. Voeten? Ja die heb je ook nog! Niet alleen dat hoofd waarmee je denkt en rent maar juist je voeten. Merk op hoe je staat of zit en hoe dat voelt. Haal eens diep adem en wees even stil. Een minuut, misschien zelfs twee.

Nah, ‘aarden’ klikt mij te zweverig!

Welnee, niks zweverigs aan ‘aarden’. Juist niet! Het is de bedoeling is dat je met twee benen op de grond staat zodat je de dag beter aan kan, weet wat je doet en af en toe wat meer kan ontspannen. Met zweven worden de boodschappen niet gedaan en de notulen niet geschreven. Met twee benen op de grond en aanwezig in het moment gaat dat een stuk beter.

Ik heb geen tijd om te aarden, te druk! Waar haal ik de tijd vandaan?

Lukt het je niet om tijd te maken, om even stil te staan en met twee benen op de grond te staan? Heb je het te druk en het gevoel dat je geen tijd kan vrijmaken om dit te doen? Want er zijn nog zoveel andere dingen die je moet doen?

Hier een aantal tips wanneer je wèl kan aarden:

  • Tijdens het tandenpoetsen.
  • Onder de douche.
  • Tijdens het wachten in de rij bij de supermarkt, slager, of welke rij dan ook.
  • In de file.
  • Terwijl in de wacht staat bij de klantenservice.
  • Op de wc.
  • Op het schoolplein.
  • Tijdens een vergadering 😉

En soms moet je jezelf gewoon een schop onder je kont geven en tijd maken. Bijvoorbeeld tijdens één van bovenstaande momenten!


3 korte oefeningen

Wil je een aantal korte oefeningen om goed te aarden? Even een moment van rust?  Een mini-break? Hieronder staan drie korte oefeningen die je kan doen.

Gebruik bij alle oefeningen de buikademhaling. Dat wil zeggen dat je bij de inademing je buik uitzet en bij de uitademing je buik intrekt.

Oefening 1. Momentje van rust; de gezonde mini-break!

Wanneer: Een moment wanneer je aan het wachten bent (schoolplein, tijdens de wachtstand van de klantenservice, op de wc, in de rij, stilstaan bij een stoplicht, etc.)

Hoe: Maak van ieder willekeurig wachtmoment een mogelijkheid om even rustig door te ademen. Laat je buik uitzetten als je inademt en trek je buik weer in als je uitademt. Doe dit zolang als het goed voelt en/of zolang je toch aan het wachten bent.

Oefening 2. Boomoefening…..jawel de boomoefening 😉

Wanneer: op een rustige plek

Hoe:

  • Haal een paar keer diep adem en sluit je ogen. Als je dit niet prettig vindt laat je je ogen open. Ga stevig op twee benen staan en laat je armen naast je lichaam hangen. Houd je handen een beetje geopend. Volg je ademhaling en sta gewoon. Probeer eens te kijken naar jezelf als waarnemer. Ga niet iets veranderen, maar kijk gewoon naar wat je ziet en ervaart. Dit hoeft niet lang te duren, ga op je gevoel af en kijk wat prettig voelt.
  • Stel je vervolgens voor dat je een boom bent. Je benen zijn de stam en uit je voeten groeien de wortels diep de grond in. Je bovenlijf beweegt rustig op het ritme van je ademhaling. Voel hoe je met iedere inademing steviger op de grond staan. Voel bij iedere uitademing hoe je langzaam steeds wat meer kan ontspannen.
  • Blijf dit herhalen tot het genoeg voelt.Doe vervolgens weer je ogen open en ga weer verder met de dag.

Oefening 3. Aarden to go 😉

Wanneer: Tussen de bedrijven door. Als je van de ene naar de andere vergaring moet, als je na alle boodschappen door moet naar school om je kind(eren) op te halen, etc.

Hoe:

  • Masseer je oren even goed, vooral de randen van je oren en van boven naar beneden.
  • Adem ondertussen rustig in en uit, waarbij je probeert dat zowel de inademing als iedere uitademing 3 tellen duurt.
  • Daarna leg je één hand op je navel en met de andere hand masseer je je lippen door deze tussen duim en wijsvinger te plaatsen.
  • Vervolgens draai je dit om en leg je de andere hand op de navel en masseer je weer je lippen tussen duim en wijsvinger.
  • Go!

Deze laatste oefening komt uit Touch for Health. Door het masseren van je oren ontspan je de nekspieren en activeer je het horen. Door je navel vast te houden en je lippen te masseren, masseer je twee meridiaan punten die je energie geven. Je wisselt van hand om de werking tussen rechter en linker hersenhelften te stimuleren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *