Blijf op de hoogte van nieuwe tips en blogs

Hoe ‘niks doen’ helpt als je piekert

Je hebt een probleem of loopt ergens tegen aan, wat doe je dan? Oplossingen bedenken en nadenken over deze oplossingen. Maar werkt het ook? Laten we eens kijken…

Je bedenkt een aantal oplossingen. Vervolgens bespreek je deze met anderen en vraag je wat zij zouden doen. Daar ga je dan weer over nadenken en bedenken of de (perfecte) oplossing er tussen zit.

Twijfelen, want misschien was één van jouw oplossingen toch beter. Nog meer twijfel, waardoor je het helemaal niet meer weet. En vervolgens doe je maar wat, in de hoop dat dàt de beste oplossing is. Zoiets?

Denken wordt piekeren over je probleem

Kortom, als je ergens tegen aanloopt dan ga je aan het werk om, het liefst zo snel mogelijk, je probleem op te lossen. Je gaat hard nadenken en dat leidt vaak tot (eindeloos) gepieker. Zonder dat je echt tot een oplossing komt.

Maar dat is wat we gewend zijn te doen. Aangeleerd tijdens ons leven en een ingesleten patroon. De overtuiging dat we door actief te (be)denken (en uiteindelijk te piekeren), de oplossing vinden voor ons probleem.

Gewoon logisch nadenken en een oplossing vinden. En als die oplossing niet direct duidelijk is? Nou dan gewoon nog meer nadenken.

Nadenken leidt niet altijd tot de oplossing

Maar wat zou er gebeuren als je niks zou doen? Geen eindeloze oplossingen bedenken of het bespreken met anderen en daar nog eens over nadenken.

In plaats daarvan eens stil te staan en proberen te voelen wat je eigenlijk voelt, nu je dat probleem hebt. Wat gebeurt er eigenlijk in je lijf? Onrust, ongemak, paniek? Hoe is het om te merken dat alles in jou niet hier wil zijn maar ‘daar’, waar de oplossing is?

Wat je vaak doet als je bezig bent met een oplossing voor je probleem, is dat je denkt. En laat dat denken nou net niet altijd de oplossing zijn. Jou niet altijd de antwoorden te geven voor je probleem.

Wat als je hoofd niet alle antwoorden heeft?

Je bent gewend de dingen in het leven aan te pakken door te bedenken hoe, maar je hoofd en denken hebben niet alle antwoorden. Wel een aantal, en die pas je vaak ook toe.

Maar ergens merk je ook dat deze oplossingen niet helemaal goed voelen. Vaak geeft dat een ongemakkelijk gevoel en dat stop je liever snel weg.

Maar hoe werkt dat ‘niks doen’ dan? Want als je niks doet gebeurt en toch ook niks? Laat dat nou een misverstand zijn. Ja, je kan ongemak ervaren, paniek en pijn.

Maar dat ebt op een gegeven moment ook weer weg. Waardoor er ruimte ontstaat voor iets anders, namelijk antwoorden vanuit je gevoel.

Wat zullen anderen wel niet denken?!

En daar zit vaak het ongemak, want de antwoorden vanuit je gevoel zijn niet altijd de antwoorden die je wilt horen met je hoofd. Daar kan je toch niet naar handelen!

Er kunnen gedachten komen als ‘dat kan toch niet!’ of ‘wat zullen anderen daar wel niet van vinden?’ En deze gedachten bepalen vaak wat jij doet naar en je omgeving. Je past je dan zoveel mogelijk aan. Omdat je ergens bang bent of opziet tegen de reacties van anderen.

Ook al voel je ergens dat de antwoorden vanuit je gevoel fijner zijn, beter voelen.

Antwoorden vanuit je gevoel zijn met je verstand niet te bedenken. Ze zijn niet te beredeneren, niet te dwingen of te vinden door actie en doen. Maar wel door ‘niks’ te doen en het probleem er laten zijn.

Nou weet ik dat dit laatste voor rollende ogen en en opgetrokken wenkbrauwen zorgt. Maar iets anders kan ik er niet van maken.

We zijn zo gewend dat alleen door iets te doen een situatie verandert. Dat we ons niet kunnen voorstellen dat door niks doen soms nog wel meer gebeurt.

Probeer het maar eens en kijk wat er gebeurt. Als het je niks oplevert kan je altijd weer denken en praten met anderen tot je het niet meer weet.

Om vervolgens iets te beslissen en te doen. Waarbij je stiekem afvraagt of dat wel de beste keuze is. Of dat je toch had moeten kiezen voor…..?

5 tips om ‘niks’ te doen

Maar laat ik je op gang helpen met deze vijf tips. Want zomaar ineens ‘niks doen’ kan ook wel erg ongemakkelijk of eng zijn.

Vijf tips om te oefenen in ‘niks doen’ wanneer je ergens tegen aanloopt en het bedenken van een oplossing tot eindeloos piekeren leidt.

Tip 1: Niet vechten tegen je gedachten

Ten eerste, weet dat je hoofd echt niet ineens stil is als je niets doet. Beetje een open deur maar wel belangrijk om je te realiseren. Je hoofd heeft altijd de dienst uitgemaakt dus die laat zich niet zomaar aan de kant zetten.

Maar dat hoeft ook niet. Ga je gedachten niet te bevechten want dan wordt het één grote ‘bloederige bende’ en dat levert alleen maar verdriet en teleurstelling op. Dus niet tegen je gedachten vechten. Wat dan wel?

Tip 2: Schrijven tot je niet meer kan

Schrijf je gedachten eens helemaal op, tot je niet meer kan. Gewoon pen en papier pakken en schrijven tot je er helemaal zat van bent.

Vaak praat je over je probleem en denk je er eindeloos over na. Maar dat levert niks op, behalve een brij van gedachten, waar je op den duur ook niks concreets meer van kan maken.

Het opschrijven van je gedachten kan voelen als het letterlijk leeg schrijven van je hoofd. Misschien hield je vroeger wel een dagboek bij. Daar schreef je ook je gedachten (en geheimen) in op. Waarna je bv. ook veel rustiger in slaap viel. Dus ga er eens voor zitten en schrijf gewoon alles op wat in je opkomt.

Tip 3: Stel vragen aan je lijf

Alles opgeschreven? Leg papier en pen weg en zit even voor een moment stil. Hoe voelt je je nu? En hoe voelt je lijf? Mijn lijf? Ja je lijf. Door het vele denken ga je namelijk voorbij aan (de sensaties) van je lijf.

Is je lijf moe, doet het ergens zeer? Ben je moe na het schrijven of juist wat opgelucht? Stel jezelf eens deze vragen en laat de antwoorden als vanzelf ontstaan.

Dit kan je ook doen als je niet wilt schrijven. Haal je probleem in gedachten eens naar voren en de oplossingen die je hebt bedacht. Probeer dan eens bij iedere oplossing op te merken welke signalen je lijf geeft.

Dit kan van alles zijn: Het gevoel dat je een strakke band om je hoofd hebt, pijn in je buik voelt, een nerveus gevoel door je hele lijf, een knoop in je maag, of een onrustige (en hoge) ademhaling, etc.

Merk het eens op, meer hoef je niet te doen. Want daar gaat het om, dat je even niks doet, in plaats van direct (mentale) actie onderneemt.

Tip 4: Beweging met aandacht

Niets doen wil niet zeggen dat je niet mag bewegen. Niets doen wil zeggen dat je niet direct overgaat tot iets doen wat uit je denken is ontstaan. Omdat je graag iets zo snel mogelijk wilt oplossen, omdat het probleem zo lastig is, schuurt of andere nare gevoelens geeft.

Bewegen kan juist fijn zijn. Even een wandeling maken waarbij je probeert op te letten. Op te letten of je in het moment kan zijn en niet steeds in je gedachten verdwijnt. Probeer op te merken wat je om je heen ziet.

Zeg eens gedag tegen iemand die je tegenkomt en let eens op je houding. Loop je gespannen? Schouders omhoog en met een tempo alsof je meedoet aan een wedstrijd snelwandelen? Of kan je iets vertragen en rustig lopen?

Maar niet alleen wandelen, ook fietsen, sporten, yoga etc. is goed. Zolang je het doet met aandacht en om even ‘je gedachten te verzetten’.

Tip 5: Wacht niet op DE oplossing

Als je probeert niets te doen kan je ‘stiekem’ hopen op de oplossing. Een soort vol verwachting niets doen zeg maar. Gaat niet werken, dat kan ik je nu al vertellen. Want eigenlijk probeer je dan niets te doen met je hoofd. Zeg dat nog eens?!

Als je probeert niets te doen met de verwachting dat het de oplossing oplevert, kan je beter iets doen. Zie het daarom eerst als een oefening. Geen verwachtingen, gewoon eens kijken wat er gebeurt wanneer je deze tips probeert.

Ik hoop dat deze vijf tips je op weg helpen in het oefenen met ‘niets’ doen. Het kan in het begin wat ongemakkelijk voelen of zorgen voor onrust. Maar weet dat je iets nieuws probeert.

Iets wat je niet gewend bent en dat kan in het begin lastig zijn. Maar probeer het een aantal keren en over een tijdje weer. Zo geef je jezelf langzaam de tijd om te wennen aan een nieuw patroon. Van iets doen naar niets doen en daarmee toch vooruit komen.

Heb je zelf nog tips of misschien een vraag? Laat het me weten door hieronder een reactie te plaatsen of een e-mail te sturen naar info@paulinecoppens.nl.


Wil je nog meer tips? Lees dan één van mijn andere blogs. Bijvoorbeeld hoe je beter kan ontspannen of minder piekert. En waarom het toch zo moeilijk is om naar je gevoel te luisteren, ook met tips!

Zou je naast deze tips ondersteuning willen bij het omgaan met bijvoorbeeld je gepieker? En meer in je kracht leren staan? Kijk dan eens bij de mogelijkheden die ik aanbied, zoals coaching en/of lees meer over mij.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *