Blijf op de hoogte van nieuwe tips en blogs

Hooggevoeligheid en 5 tips voor de feestdagen

November en december zijn gevuld met feestdagen. Een periode van gezelligheid en samenzijn, maar ook een periode waarin veel hooggevoelige personen snel overprikkeld raken. 

Tijdens deze periode komt er veel op je af. Aan de ene kant is het gezellig en kijk je er naar uit. Aan de andere kant lijk je (als gezin) van alles te moeten.

Verwachtingen van de omgeving (school, familie, vrienden) om aan allerlei activiteiten mee te doen. De knutselwerken, de kerstdiners en het lopen met de lampionnen.

Het is echt ontzettend leuk maar hooggevoelige personen krijgen in deze periode vaak extra prikkels te verwerken en overprikkeld zijn ligt dan op de loer.

Om overprikkeling tijdens de feestdagen (zoveel mogelijk) te voorkomen heb ik vijf tips voor hooggevoelige volwassen en hooggevoelige kinderen op een rij gezet.

Tip 1: Bereid je (kind) voor

Vaak vind je het als hooggevoelig persoon lastig om met veranderingen om te gaan en/of niet te weten waar je aan toe bent. Je raakt hierdoor meer gespannen en hebt het gevoel dat je geen controle meer hebt. Verschrikkelijk dus! Bereid jezelf daarom goed voor.

Wat ga je de komende tijd allemaal doen? En wat moet daarvoor gebeuren? Maak lijstjes, laat de agenda je beste vriend zijn. Maar blok ook bewust momenten van rust of me-time, bijvoorbeeld een half uur in de avond.

Ga dan niet stiekem toch iets doen, maar leg je telefoon aan de kant. Ga even iets voor jezelf doen, opladen voor ‘de volgende ronde’. Zodat je de (kans op) overprikkeling zoveel mogelijk in de gaten houdt.

Voor hooggevoelige kinderen geldt ook: bereid ze voor. Hooggevoelige kinderen vinden veranderingen vaak spannend, en niet weten waar ze aan toe zijn, al helemaal. Neem ze mee in wat er staat te gebeuren, wat jullie gaan doen en wanneer. Zo kan je bijvoorbeeld:

  • Loop rond Sint Maarten samen al een keer de route. Dan weet je kind waar hij/zij aan toe is en dat is een vraag (en spanning door onzekerheid) minder. Bijkomstig voordeel: Jij hebt je gezonde beweging van de dag weer gehad ;-).
  • Maak thuis gebruik van een kalender met stickers, dit doen ze op school ook vaak. Dan kan je kind zelf zien hoe lang het nog duurt (Sint Maarten, Sinterklaas, cadeautjes tijdens de kerstdagen) en hoeft dat niet steeds aan jou te vragen.

Tip 2: Moeten versus willen

Wat moet en wat vind jij dat moet? We zijn erg geneigd in de stroom van de omgeving (familie, vrienden, school) en commercie mee te gaan. Met als gevolg veel ‘moeten’, drukte en onrust. Zowel bij ouders als kinderen. Maar vraag je als gezin eens serieus af ‘wat willen wij zelf?’ en ‘waar in dit geheel kunnen we keuzes voor onszelf maken?’

Welke (nieuwe) traditie kan je als gezin creëren waar jullie je fijn bij voelen? Bedenk dit samen en doe maak er werk van! Bijvoorbeeld in de ochtend lekker lang in pyjama rondlopen, of misschien juist wel thuis bij je eigen kerstdiner! 

Tip 3: Rust, ritme en regelmaat

Neem de tijd om niks te doen of meer rust te nemen (als gezin) tijdens deze periode. Even een avond geen Sinterklaasjournaal (geef dit van te voren aan bij je kind), wel voorlezen, zelf een boekje lezen, naar buiten of even iets voor jezelf doen.

Houdt tijdens de vakantieperiode wel zoveel mogelijk een vast ritme aan; dit geeft voor iedereen rust en duidelijkheid.

Ten aanzien hooggevoeligheid en Sinterklaas; ga je naar de intocht of is het samen op televisie kijken ook goed? Waar heeft je kind behoefte aan en waar heb je zelf behoefte aan? Samen naar de intocht gaan kijken is leuk, maar kan ook erg overprikkelend zijn (zowel voor jou als je kind!)

En wat doe je daarna? Ga je dan nog bijvoorbeeld winkelen of ga je naar huis en bied je de gelegenheid om tot rust te komen (te ontprikkelen).

Voor hooggevoelige kinderen nog even dit: Het zetten van de schoen… Spreek duidelijk af wanneer (hoe vaak) je kind de schoen mag zetten. Dit kan namelijk voor je kind al ontzettend spannend zijn (zwarte Piet komt in huis!) en als je dan iedere avond de schoen mag zetten is overprikkeling niet ver weg. Dus kijk of het bijvoorbeeld in het weekend kan en 1 keer door de week.

Tip 4: Hooggevoeligheid en zoetigheid

Tijdens alle feestdagen wordt er veel snoepgoed uitgedeeld! Het is heerlijk om te snoepen (toch?!). Veel hooggevoelige kinderen èn volwassenen zijn wel extra gevoelig voor suiker.

Wissel daarom snoep af met gezonde snacks en spreek bijvoorbeeld af (ook met jezelf) wanneer er gesnoept mag worden. Zodat, zowel je kind als jij, niet alle dagen stuiterend door het huis beweegt.

Let eens op wat je verder nog eet en wanneer. Hooggevoelige mensen reageren vaak sterk op voedsel. Zowel bij het wel eten van iets als bij niks eten (of drinken).

Zo kan je vaak een opgeblazen buik krijgen als je iets eet wat het lijf niet fijn vindt. En als je niet niet op tijd eten of drinkt kan je geïrriteerd raken en raak je ook sneller overprikkeld.

Herken je dit bij jezelf? Of geeft iemand uit je omgeving dit aan?! Kijk dan of je misschien iets (gezonds) moet eten. En drink dan ook nog iets (bij voorkeur eerst water boven wijn ;-)).

Tip 5: Aan al het moois komt ook weer een einde

Aan al het moois komt ook een einde: Veel hooggevoelige personen zijn sfeergevoelig. De feestdagen zijn een bron van overprikkeling maar je kan ook intens genieten. Wanneer een feest(dag) voorbij is geef jezelf en/of je kind dan de tijd om ook hier weer aan te wennen.

Soms kan je omgeving er al aan toe zijn om de kerstboom het huis uit te slingeren, maar ben jij of je kind daar nog helemaal niet aan toe. En dat geldt bijvoorbeeld ook voor de sint/kerstmuziek.

De rest van van het huishouden kan het niet meer aanhoren. Maar jij en/of je kind wordt er nog steeds blij van. Kijk wat er nodig is en neem de tijd om te wennen aan het feit dat aan al het moois ook weer een einde komt.


Meer tips over hooggevoeligheid? Kijk dan ook eens bij mijn andere blogs. Bijvoorbeeld de blog met tips over hooggevoeligheid en vakantie.

Update: Deze blog verscheen voor het eerst op 25 november 2017 en werd op 12 december 2018 geactualiseerd met nieuwe tips voor hooggevoeligheid tijdens de feestdagen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Eerst kennismaken?

Tijdens een gratis kennismaking, telefonisch of bij mij in praktijk, verhelderen we je vraag en bespreken we wat ik voor je kan doen. Is er van beide kanten een klik? Dan gaan we aan de slag!

Ja, dat wil ik!