Blijf op de hoogte van nieuwe tips en blogs

Piekeren afleren met deze 5 tips

Kort en bondig piekeren, hoe doe je dat?

Het is ongelooflijk hoe sterk piekeren werkt. Hoe het je gedachten beïnvloedt, je stemming en de hele invulling van je dag.

Want als je eenmaal begint met piekeren is het vaak moeilijk om dit kort en bondig te doen. Zeg maar, nuttig en oplossingsgericht in een kwartiertje tijd…

Nee piekeren werkt anders, slinkser dan jij denkt. Het begint met het ergens over nadenken, iets klein. Iets waarvan je even niet weet hoe je daarmee om moet gaan. Die gedachte komt af en toe naar voren, op totaal onhandige momenten.

Bijvoorbeeld als je wilt slapen, ontspannen op de bank televisie wilt kijken, of tijdens je werk als je geconcentreerd iets anders moet doen.

Die gedachte krijgt het voor elkaar om steeds vaker tevoorschijn te komen, net zo vaak tot  je er niet meer omheen kan. Het piekeren is een feit!

Wie is de baas over mijn gedachten?

Piekeren zorgt ervoor dat ik verlam. Bijna letterlijk. Ik kan niet goed meer functioneren en blijf maar malen in mijn hoofd. Ik vergeet dat ik nog een lijf heb en ik ben alleen nog maar een hoofd.

Het duurt even voordat ik doorheb dat ik verdwaal in het gepieker. Dat ik verlam door het eindeloos malen in mijn hoofd. Ik weet dat ik het moet doorbreken, iets moet doen om weer ‘de baas te zijn’.

De baas over mijn eigen gedachten en stemmingen die ik creëer. Maar dit kost soms heel veel moeite, alsof er lood in mijn schoenen zit.

Maar toch zet ik door. De ene keer sneller dan de andere keer. Soms duurt het een halve dag en soms een week. Maar er komt een moment dat je doorhebt wat je aan het doen bent. Dat moment geeft jou een keuze.

Ga je door met piekeren? Of kies je ervoor te handelen, ondanks het lood dat in je schoenen zit?

5 tips om het piekeren af te leren

Hoe doorbreek je het piekeren, als je het tot kunst hebt verheven? Vijf tips op een rij:

Tip 1: Bewustwording

Het feit dat je op een gegeven moment doorhebt dat je piekert is al een belangrijke stap. Dat noemen ze bewustwording; Je ziet wat je doet en je ziet dus dat je piekert. Je creëert daarmee een keuze.

Een keuze om iets te doen, om te gaan handelen. Dus ga je iets doen om het piekeren te doorbreken of blijf je doorgaan? Jij kiest ervoor iets te doen aangezien je deze blog leest! Mooi, de eerste is stap gezet.

Tip 2: Bewegen!

Niet van bank naar bed en weer terug. Maar naar buiten! Op de fiets, aan de wandel, rennend, of toch binnen, dansend op je lievelingsmuziek. Het letterlijk bewegen helpt om het verlammende gevoel van piekeren te doorbreken. Makkelijk is het vaak niet, maar zet een eerste stap! Al is het er maar één (richting afstandsbediening voor het opzetten van goede muziek).

Tip 3: Ontdek wat jou uit de ‘piekerstand’ brengt

Het liefste zoek je dit uit voordat je in de ‘piekerstand’ zit! Zodat je het kan inzetten als het nodig is. Iets dat je afleiding kan brengen, zoals bewuste ademhalingsoefeningen, lezen, sporten, bellen met een vriendin, etc.

Voor mij werkt schrijven bijvoorbeeld goed. Gedachten van mij afschrijven zonder dat het een mooi verhaal hoeft te zijn. Gewoon schrijven, zin na zin, iedere regel gevuld. Twee keer raden wat ik voor dit schrijven aan het doen was…juist, piekeren!

Tip 4: Trainen van je gedachten

Bewust zijn van piekeren is een belangrijke stap. Je kan dan een keuze maken om afleiding te zoeken. Maar gedachten zijn slim! Ze proberen op allerlei manieren ervoor te zorgen dat je weer gaat piekeren. En daarom trainen!

Gedachten worden wel eens vergeleken met apen op je schouder. Apen die steeds maar weer de aandacht trekken. En omdat apen dat zo goed kunnen, ga je iedere keer weer met je aandacht naar die apen (lees gedachten) toe.

Maar apen kunnen ook afgeleid raken, net als je gedachten. Dus iedere keer als een aap (gedachte) je aandacht trekt, leid je deze af met iets anders. Je gaat letterlijk iets anders doen en/of je spreekt jezelf toe.

Wijs jezelf er op ‘oh, ik pieker’ en verleg je aandacht. Dit vraagt training, soms wel vijftien keer achter elkaar. Vermoeiend maar ook effectief. Want op een gegeven moment raken de apen op je schouder verveeld en gaan ze iemand anders lastig vallen. Maar niet jou!

Tip 5: Wees niet te hard voor jezelf

Het is een cliché maar daarmee niet minder waar. Wees niet te hard voor jezelf. Je weet dit eigenlijk wel, maar loopt er waarschijnlijk snel aan voorbij. Eindeloos piekeren ben je vaak gewend, hoe vervelend ook.

Zet stap voor stap, en lukt het even niet dan is dat ook oké. Je bewust zijn van je eindeloos gepieker geeft je steeds de kans om er iets aan te doen. En door het te blijven trainen wordt het vanzelf rustiger in je hoofd.

Ik hoop dat je met deze vijf tips de stap zet om het piekeren af te leren. Heb je zelf nog tips die hier ontbreken? Laat het me weten door een reactie te plaatsen onderaan deze blog.


Benieuwd naar meer tips? Bijvoorbeeld hoe ‘niks doen’ je verder helpt als je piekert? Of een aantal tips om beter te ontspannen?

Wil je hulp bij het afleren van piekeren? Neem dan contact met me op en kijk wat ik voor je kan betekenen.

Eerst meer informatie over mij? Lees dan verder bij ‘over Pauline’.

Update: Deze blog is voor het eerst verschenen op 5 mei 2016 en werd op 12 december 2018 geactualiseerd met nieuwe informatie over het afleren van piekeren. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *