Blijf op de hoogte van nieuwe tips en blogs

Test: Ben jij hooggevoelig (hsp)?

Ben jij hooggevoelig?

Vraag jij je wel eens af of je hooggevoelig bent? Er is een test ontworpen waarmee je kan ontdekken of jij hooggevoelig bent. De test is ontworpen door dr. Elaine N. Aron en zij is een Amerikaanse psychotherapeute en universitair docent Psychologie. Zij is een van de grondleggers van het begrip HSP (high sensitive person); oftewel de hooggevoelige mens.

De test

De test is wetenschappelijk onderbouwd en doormiddel van 23 uitspraken krijg je inzicht in hoeverre jij hooggevoelig bent. Bij het beantwoorden van de uitspraken gaat het erom of jij jezelf herkent. Wanneer dat zo is antwoord je met ‘ja’ en als je je niet herkent in de stelling dan antwoord je ‘nee’. Aan het einde van de test tel je het aantal keer dat je ‘ja’ hebt geantwoord bij elkaar op en kan je bij de score lezen in hoeverre jij hooggevoelig bent.

Vragen:
  1. Ik ben me bewust van subtiele signalen in mijn omgeving (jan/nee).
  2. Ik word beïnvloed door stemmingen van anderen (ja/nee).
  3. Ik ben nogal gevoelig voor pijn (ja/nee).
  4. Tijdens drukke dagen merk ik dat ik behoefte heb om mij terug te trekken op een plek waar ik ongestoord alleen kan zijn (ja/nee).
  5. Ik ben gevoelig voor de effecten van cafeïne (ja/nee).
  6. Ik raak gemakkelijk overweldigd door dingen als fel licht, sterke geuren, grove weefsels of harde sirenes (ja/nee).
  7. Ik heb een rijke complexe innerlijke belevingswereld (ja/nee).
  8. Ik voel me niet op mijn gemak bij harde geluiden (ja/nee).
  9. Ik kan diep ontroerd raken door kunst of muziek (ja/nee).
  10. Ik ben consciëntieus (wil dingen volgens mijn geweten doen) (ja/nee).
  11. Ik schrik gemakkelijk (ja/nee).
  12. Ik voel me opgejaagd als ik veel moet doen in korte tijd (ja/nee).
  13. Ik raak opgejaagd als ik meer dingen moet doen in korte tijd (ja/nee).
  14. Ik doe erg mijn best om te voorkomen dat ik dingen vergeet of fouten maak (ja/nee).
  15. Ik kijk uit principe niet naar gewelddadige films of tv-shows (ja/nee).
  16. Ik voel me ongemakkelijk als er om mij heen veel gebeurd (ja/nee).
  17. Veranderingen in mijn leven brengen mij van mijn stuk (ja/nee).
  18. Ik heb een neus voor delicate geuren, smaken, geluiden en geniet daarvan (ja/nee).
  19.  Het vermijden van situaties die me van streek maken heeft bij mij een hoge prioriteit (ja/nee).
  20. Als kind werd ik door mijn ouders of leraren gevoelig of verlegen gevonden (ja/nee).
  21. Als mensen zich in een fysieke omgeving niet prettig voelen, weet ik meestal wat er moet gebeuren om dat te veranderen (ja/nee).
  22. Als ik erge honger heb dan heeft dat sterke invloed op mijn concentratie en/of humeur (ja/nee).
  23. Als ik met iemand moet wedijveren of op mijn vingers wordt gekeken, word ik zo nerveus dat mijn prestaties veel minder zijn dan gewoonlijk (ja/nee).

Score

Geef jezelf een punt voor iedere ‘ja’

0 – 7 punten

Je bent waarschijnlijk geen HSP’er (hooggevoelig persoon). Hoewel dat niet met zekerheid te zeggen is. Want als er bijvoorbeeld twee items heel erg zwaar zijn voor jou kan het zijn dat je wel hooggevoelig bent.

8 – 14 punten

Er zijn verschillende gradaties in gevoeligheid. Je bent waarschijnlijk wel gevoelig maar mogelijk niet hooggevoelig.

15 – 23 punten

Je bent heel waarschijnlijk hooggevoelig. je bent gevoeliger voor nuanceverschillen dan de meeste mensen. Het kan nuttig zijn om een boek te lezen over hooggevoeligheid of kennis te maken met andere hooggevoelige mensen. Het kan zijn dat je heel veel herkent en dat je daardoor iets bewuster wordt van deze eigenschap van je.


Wil je na deze test meer weten over hooggevoeligheid? Heb je vragen of wil je meer informatie? Aarzel niet en neem contact met me op. Ik adviseer je graag en vrijblijvend. Wil je graag ondersteuning in het leren omgaan met hooggevoeligheid? Kijk dan eens bij mijn aanbod.

6 reacties op “Test: Ben jij hooggevoelig (hsp)?

  1. Hedwig schreef:

    Je kunt leren met veel dingen om te gaan en te vermijden als je hooggevoelig bent, maar het vervelendste vind ik toch dat ik zo gevoelig ben voor de energie en stemmingen van mijn man. Als ik mij hiervoor terugtrek om even rust voor mijzelf te hebben, voel ik mij toch vaak schuldig.

  2. Pauline Coppens schreef:

    Beste Hedwig.

    Dank je wel voor je reactie. Ik snap wat je zegt en het kan inderdaad vaak lastig zijn om die ruimte even in te nemen. Maar weet dat door aandacht te geven aan jezelf (bijvoorbeeld rust nemen),jij uiteindelijk je man ook een plezier doet! Want hoe meer rust jij neemt en weer bij jezelf komt, hoe meer je een leuke en fijne versie van jezelf bent! Vanuit rust heb je ook weer aandacht voor de ander en daarmee oprechte aandacht voor je man.
    Hartelijke groet, Pauline

  3. Ellen schreef:

    Zo herkenbaar allemaal. Ik kan op bijna alle vragen met ja antwoorden. Jaren geleden is dan ook na testen HSP en ADD geconstateerd. Ritalin hielp me wel bij het structureren van de chaos in mijn hoofd, maar toch wilde ik zonder medicatie normal kunnen functioneren. Inmiddels geaccepteerd dat stilzitten/stilstaan op wat voor manier dan ook niet aan mij is besteed. Lastig vind ik dat dingen (vaak is dat bij mij geluid) hard binnenkomen en inderdaad ook emoties van anderen. Zo lijkt yoga me juist heel goed voor mij om te leren niks te doen en gewoon alleen maar te zijn. Alleen lukt dat niet, tijdens het uitvoeren van de poses kan ik me focussen op het fysieke, maar tijdens de ontspanning/meditatie word ik enorm onrustig en hoor, zie en voel ik alles om me heen, waardoor ik bij yogalessen de zaal meestal verlaat tijdens de meditatie, of in lotushouding blijf zitten, zodat ik het gevoel heb alles nog te kunnen overzien. Kan ik dit maar het beste accepteren, of is het juist zinvol om te blijven proberen?

  4. Pauline Coppens schreef:

    Beste Ellen,

    Je schrijft dat je tijdens de ontspanning/meditatie enorm onrustig wordt en via je zintuigen van alles waarneemt. Wat zijn je verwachtingen van dit onderdeel van de yoga? Ik hoor vaak dat mensen denken dat ze bij meditatie juist geen gedachten mogen hebben of dingen mogen waarnemen. Maar dat is niet zo. Je neemt juist ontzettend veel waar (zoals jij ook schrijft) en vaak gaan je gedachten alle kanten op! De ‘kunst’ is dat je leert dat dit er mag zijn. Je gedachten verdwijnen niet, alleen de manier waarop jij er naar kijkt. Misschien kan je de gedachten waarnemen en alles wat je via je zintuigen waarneemt, zonder er in mee te gaan. Dus als je merkt dat je er in mee gaat probeer je weer terug te gaan naar je ademhaling. Iedere keer weer. Door dit te doen train je je ‘aandacht spier’ als het ware. Je leert stapje voor stapje om niet direct in alle waarnemingen op te gaan, maar ze te observeren zonder dat je van slag raakt (of bijvoorbeeld de ruimte uit wilt).
    Het is aan de ene kant een kwestie van trainen en aan de andere kant kan het ook zijn dat dit onderdeel op dit moment gewoon even niet bij je past. Ik vind het super dat voor jezelf een tussenoplossing kiest, zoals het zitten in de lotushouding. Het moet namelijk geen ‘marteling’ worden!
    Kijk voor jezelf waar jij je prettig bij voelt. Misschien is het op dit moment een andere manier van ontspannen. Fietsen of wandelen kan ook meditatief en ontspannen zijn, als je het maar met aandacht doet en zonder een telefoon o.i.d. bij de hand 😉
    Ik hoop dat je met dit antwoord uit de voeten kan!
    Hartelijke groet, Pauline

  5. Jantien schreef:

    Ik heb een vraag. Ik trek alles aan, maar dat hoopt op. En dan neemt het mij over en veegt het mij onderuit. Dat gaat mijn leven lang al. Maar waarom kan ik me zelf niet beschermen? Waarom leer ik niet ervan. En elke x haalt het al mijn energie weg en ben ik op.
    Ik word dan letterlijk weer door iemand die me helpt met mijn benen op de grond gezet. Maar hoe kan ik dat leren. Dat ik iemand kan helpen maar dat het niet mij onderuit haal?????

    Groetjes van jantien

  6. Pauline Coppens schreef:

    Beste Jantien,

    Dank je wel voor je berichtje. Heb je al geoefend met leren aarden/gronden en jezelf reinigen wanneer je iets van een ander overneemt? Als je hooggevoelig bent is het namelijk een van de belangrijkste dingen die je iedere dag ‘moet’ doen. Het liefste zelf meerdere keren op een dag!
    Door goed te aarden blijf je meer bij jezelf en wordt je minder snel overspoelt door de energie van anderen. Het reinigen is heel belangrijk zodat je ook alles weer kwijtraakt en je eigen energie terugkomt, zodat je weer lekker in je vel zit.
    Er zijn verschillende oefeningen die je kan doen om goed te aarden. Bij mijn blog over ‘aarden, oftewel met twee benen op de grond staan’ kan je daar meer over lezen.

    Hartelijke groeten, Pauline

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *