Blijf op de hoogte van nieuwe tips en blogs

Waarom ontspannen nog niet zo makkelijk is

We hebben het altijd druk. Als je vraagt hoe het gaat met iemand krijg je meestal een antwoord uit de meerkeuze van drie:

  1. Druk
  2. Geen tijd, ik heb haast!
  3. Waar blijft de tijd?!

Tijd hijgt in onze nek en we hebben constant het gevoel dat we tijd tekort hebben. Maar als we vrij zijn, dan weten we wat we doen. Dan gaan we ontspannen!

Ontspannen is nog niet zo makkelijk.

Maar wat blijkt? Ontspannen is nog niet zo makkelijk. Een middag vrij, even helemaal niks. Een tijdschrift lezen, potje thee erbij, inclusief chocolade van een paarse koe. Heerlijk! Maar nee, vaak worden we er onrustig van.

Ergens in je hoofd begint er namelijk iemand tegen je te praten. Een stem die duidelijk maakt dat wat je nu doet toch echt niet kan, niet nuttig is. En als deze stem ergens niet tegen kan dan is het ‘niet nuttig zijn’.

Je innerlijke criticus

Het is ervan overtuigd dat je alleen voldoet als je hard werkt en jezelf nuttig maakt. Dat houdt in: ‘Een volle agenda en een ‘te doen lijst’, langer dan in een dag mogelijk is. Dat geeft voldoening, dan tel je mee. Wie die stem is? Dat is je innerlijke criticus.

Ontspannen? Ontspannen is voor watjes! Je hoofd legt dit nog eens haarfijn uit. Niks doen, uit het raam staren of zelfs een tijdschrift lezen, MET DE VOETEN OP DE BANK! Hoe haal je het in je hoofd?

Het kost in het begin wat moeite en kracht. Ontspannen is soms hard werken. Zeker wanneer je een innerlijke criticus hebt met het hoogste woord.


Tips: Leer omgaan met je innerlijke criticus.

Maar hoe ga je om met die innerlijke criticus? Die stem met het hoogste woord? Hoe neem je tijd om niks te doen of te ontspannen? Een aantal tips op een rij:

Tip 1: Begin klein

Spreek met jezelf een bepaalde tijd af dat je mag ontspannen. Bijvoorbeeld een half uur of een uur. Als je innerlijke criticus daar moeilijk over doet begin je nog kleiner, bijvoorbeeld met 10 minuten tot een kwartier.

Ook al heb je de hele middag vrij en zou je dus de hele middag kunnen ontspannen. Door met jezelf een tijd af te spreken kies je voor de middenweg. Tijd voor ontspanning en ruimte voor je innerlijke criticus om zijn mening te verkondigen.

Je hoeft de criticus namelijk niet direct de mond te snoeren. Je kan ook op zoek naar een samenwerking die voor beide werkt. Daarbij kom ik bij de volgende tip.

Tip 2: Geef het tijd

Je innerlijke criticus is vaak gewend om zijn zin te krijgen. Hij schreeuwt in je oor en jij luistert. Ruimte innemen voor jezelf en tijd vrijmaken om te ontspannen zijn geen activiteiten waar je innerlijke criticus heel erg blij van wordt (zacht uitgedrukt).

Wees je er daarom van bewust dat de criticus nog harder van zich laat horen als jij ineens wilt ontspannen. Geef jezelf tijd om hier aan te werken want ontspannen is in het begin soms hard werken!

Tip 3: Wees niet te streng voor jezelf

Wees verder niet te streng voor jezelf. Was je van plan om een half uur te ontspannen? Maar werd je na een kwartier knettergek van de onrust in je lijf en het stemmetje in je hoofd dat steeds maar herhaalt: ‘Dit is niet nuttig!’?

Nou, geef jezelf een schouderklopje en steek stiekem je tong uit naar je innerlijke criticus. Dat kwartier heb je toch maar mooi geprobeerd te ontspannen!

Tip 4: Doe iets wat je leuk vindt

Het klinkt logisch maar makkelijk is het vaak niet. Je wilt een tijdje ontspannen en wat ga je dan doen? Voor mensen met een hele actieve innerlijke criticus kan het soms lastig zijn om te bedenken hoe ze kunnen ontspannen.

Want als je altijd naar die dwingende stem luistert kom je nooit echt aan ontspanning toe. Laat staan wat je dan leuk zou vinden. Begin ook hier klein. Probeer eens wat verschillende dingen uit en probeer te luisteren naar je gevoel. Ga je nieuwsgierigheid achterna! Wat vond je als kind bijvoorbeeld leuk om te doen?

Tip 5: Samen sta je sterker

Vind je het lastig om in je eentje de ontspanning te zoeken? Kijk of er iemand in je omgeving is waarmee je kan afspreken. Samen sta je in dit geval sterker dan alleen. Iemand anders kan net de afleiding geven die jij nodig hebt. Het is gezellig en je innerlijke criticus wordt door het samenzijn (deels) overstemd.

Tip 6: Het nuttige met en aangename verenigd

Zijn deze tips voor jou nog wat lastig uit te voeren? Is jouw innerlijke criticus heer en meester over jou tijd? Wees dan lief voor jezelf. Probeer eerst eens het nuttige aangenaam te maken.

Moet je iets doen waar je niet zoveel zin in hebt? Maar waar je innerlijke criticus van is overtuigd is dat het nu moet. Zet dan ondertussen een muziekje aan en doe wat je moet doen. Laat jezelf wennen aan de mogelijkheid tot ontspannen. Wees mild voor jezelf en zet een stap die bij jou past, op dit moment.


Wat levert ontspannen op?

Tot slot, uit niets doen en ontspannen komen vaak de mooiste creaties voort. Een gedachte, een idee, inspiratie voor het onderwerp waar je vast op liep. Ontspannen is afschuwelijk voor de innerlijke criticus maar voeding voor de ziel.

Ik hoop dat deze zes tips je helpen om te (leren) ontspannen. Zijn er nog tips die hier niet zijn genoemd, maar jou wel helpen? Laat het weten door een reactie achter te laten onder deze blog.


Vind je het lastig om te ontspannen? En merk je dat je veel piekert? Lees dan eens mijn blog over hoe je piekeren kan afleren. 

Wil je meer informatie over mij? Of wat ik voor je kan doen? Lees dan verder bij mijn aanbod, zoals coaching, therapie en workshops.  

Update: Deze blog is voor het eerst verschenen op 3 januari 2016 en werd op 19 december 2018 geactualiseerd. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *